Friluftsliv, Hundeliv

Østmarkas 9. høyeste topp

Puttåsen er beseiret!


Jeg fortalte jo om Østmarkas 15 høyeste topper i et tidligere innlegg om en herlig tur til Barlindåsen og Ramstadslottet i oktober. Tidligere har jeg jo også vært på Haukåsen, så det har nå blitt til et prosjekt: Jeg har lyst til gå alle de 15 høyeste toppene i Østmarka. Det er jo gøy med tur, og gøy med prosjekter – så hvorfor ikke?


📍Puttåsen 363 moh

Puttåsen er høyeste punkt i Oslos del av Østmarka. Byråkraten var ikke helt i form, så det ble bare Gaia og meg på denne søndagsturen. Vi startet turen fra Ekerud utfartsparkering, og mindre enn halvveis på vei til turmålet krysset vi grensa til Oslo kommune – grensa går omtrent langs Ellingsrudelva. Her krysser man også turveien til Mariholtet, og fortsetter stien bratt oppover. Veldig bratt oppover til tider…


Denne stien har vi tatt noen ganger før – sist når vi tok turen til Djevelens Prekestol i september i fjor. På turen denne dagen gikk vi rett forbi gigantsteinen. Which reminds me, der har jeg jo et turprosjekt – flyttblokker fra istiden… Jaja, alt til sin (is)tid.


Tilbake til dagens søndagstur. I det vi hadde passert Djevelens Prekestol begynte det å regne litt. Heldigvis hadde vi litt ly av skogen men etterhvert ble det heftigere nedbør – faktisk begynte det å hagle! Men litt hagl stoppet ikke oss, så vi fortsatte. På litt glattere stier…


Vi hadde en knapp tredjedel igjen frem til vårt turmål – Puttåsen. Vi mistet noen høydemeter da stien gikk nedover, før vi svingte inn på neste sti der det gikk oppover igjen. Siste stykket var greit bratt, men så flatet det ut på toppen.

Og vipps var det en liten varde rett ved siden av stien! Jeg dobbeltsjekket med appen «Norgeskart Friluftsliv» at vi var på riktig punkt, og det var vi (kan for øvrig varmt anbefale den appen!).

Puttåsen, Østmarkas 9. høyeste topp – CHECK!

Det ble totalt 7.6 km og 351 høydemeter og vi brukte ca. 1 time og 45 min. Fin søndagstur!


Siste nytt
til innboksen din!


Legg igjen en kommentar